(C) - Bestvenca - CC

Ak ste v posledných dňoch sadli do rozžeraveného auta, iste ste zapli klimatizáciu naplno a modlili sa, aby čo najrýchlejšie auto vychladlo. Smolu majú najmä majitelia tmavých aut a samozrejme všetci, čo musia parkovať na priamom slnku. Klimatizácia v aute dokáže potrápiť nielen alergikov či chronických chrbticových pacientov.

(C) - Bestvenca - CC

Problémy vznikajú nielen zo samotnej klimatizácie, ale najmä z prudkého striedania teplôt a z prúdenia podchladeného a suchého vzduchu. Klimatizácia a bolesti chrbtice sú veční spoločníci, a práve v aute začína sezóna intenzívneho používania chladenia. Čo robiť, aby nás telo nezradilo v najnevhodnejšej chvíli?

  • hneď po otvorení auta je vhodné aspoň minútu nechať interiér vyvetrať – prehriate plasty môžu v nadmernom teple uvoľňovať rôzne chemické látky
  • ak je možné zvoliť parkovacie miesto v tieni či krytej garáži – pri zhodnej teplote vonkajšieho vzduchu je teplota interiéru auta v tieni oproti autu na slnku o viac ako 10 až 15 stupňov Celzia nižšia! V núdzi je možné použiť reflexnú fóliu či bielu plachtu.
  • pri parkovaní na slnku je nezriedka volant rozohriaty na viac než 50 stupňov – hrozí popálenie – to isté sa týka i ďalších častí interiéru vozidla (kľučky, opierky), vážne popáliť sa môžu najmä deti
  • maximálne využiť chladiace schopnosti auta je možné prepnutím na vnútorný okruh chladenia (chladíte len malé množstvo vzduchu vo vnútri auta)
  • výkonnosť klimatizácie stúpa s otáčkami auta, teda za jazdy je vyššia (to neplatí u elektricky poháňaných kompresorov niektorých aut)
  • pri automatickej klimatizácii nenastavujte najnižšiu teplotu (ozačené obvykle „LOW“); automatika spustí naplno ventilátor a svištiaci ľadový vietor (ktorý máva niekedy len 4-8 stupňov) dokáže najviac uškodiť
  • najrozumnejším kompromisom je zapnúť maximálne chladenie na 2-3 minúty a počkať mimo vozidla, počas jazdy nastaviť nie menej ako 22 stupňov a prúd vzduchu nasmerovať na nohy alebo mimo tela pasažierov a vodiča
  • nebezpečné je najmä fúkanie studeného vzduchu priamo na tvár a krk a tiež na ruky či kolená v blízkosti výduchov klimatizácie (ľavý bočný výfuk ohrozuje najmä ľavú ruku ak je položená na opierke dverí no i pri držaní volantu; stredné výfuky sú nepríjemné pre pasažierov na zadných sedadlách, no pri smerovaní nadol často chladia najmä najbližšie kolená – tj. pravé vodičove a ľavé spolujazdcove)
  • pri dlhých cestách s klimatizáciou sa vzduch vo vnútri vozidla nepríjemne vysuší – aspoň každú hodinu je vhodné vyvetrať dôkladne (nielen krátkym prievanom)
  • vyhnúť sa teplotným šokom i smerom z chladného interiéru von – pri rozdieloch teplôt stúpa riziko kolapsov, nevoľnosti, bolestí hlavy a chrbtice
  • ak ste sa nevyhli prievanu či chladu a chrbát či krk bolí – snažte sa bolesť „rozchodiť“. Ak si ľahnete, môže svalová stuhnutosť bolesti zvýrazniť. Bolestivé svalové spazmy môžete skúsiť rozmasírovať alebo pomaly naťahovať.
  • na „jemne načatý“ boľavý chrbát či krk si nepomáhajte ľudovými receptami ako napr. schladenie v studenej vode alebo intenzívny telesný pohyb (švihy, skoky) napriek bolesti – na druhý deň ráno sa pravdepodobne už od bolesti ani nepohnete
  • naopak mierne a často opakované fyzické cvičenie pomáha – dokonca aj keď sa robí v aute či na parkovisku (áno, to boli tí nemeckí turisti vedľa trabanta, z ktorých sme si všetci radi uťahovali)
  • pomalé pohyby hlavou, naťahovanie a ohýbanie bedrovej chrbtice uľaví monotónnej polohe svalov, úklony a rotácie hlavou zabránia svalovým spazmom, striedanie vystretej a „normálnej“ polohy sedu v aute precvičí viac než 300 svalov v tele
  • nezabúdajte na pravidelné lieky, tekutiny a pohotovostnú lekárničku – v strese dovoleniek, balenia, cestovania, hľadania cesty, pumpy, kempu či hotela ľahko človek zabudne napríklad na dávku lieku či dostatok tekutín
  • snažte sa využívať tempomat, ak je ním vozidlo vybavené – strnulá poloha pravej nohy „na plyne“ spôsobuje dlhodobú strnulú polohu celého tela
  • prievan či podchladenie môže prispieť k tzv. Bellovej obrne – ochabnutiu pohyblivosti polovice tváre, ktoré sa lieči pomaly, zdĺhavo a dokáže znepríjemniť mnoho dní i týždňov
  • cestovanie v uzavretom priestore ideálne rozširuje infekčné ochorenia na všetkých spolucestujúcich (myslite na nedoliečené angíny a chrípky, najmä ak cestujete s deťmi alebo staršími ľuďmi)
  • alergici, ľudia s častými zápalmi spojiviek, stredného ucha a „nosiči“ kontaktných šošoviek by mali pracovať s klimatizáciou najopatrnejšie – v prúdení chladného vzduchu sa zvyšuje sekrécia, opuch slizníc, a problém so zrakom môže spôsobiť nielen nepríjemné pocity ale i nehodu
  • ak si urobíte krátku prestávku každé dve hodiny (stačí na 5-10 minút), telo sa vám poďakuje a do cieľa pricestujete o pár minút neskôr, no v lepšej fyzickej i psychickej kondícii

 

(c) astkam

[notice]Výparník a mnohé temné a ťažko prístupné zákutia klimatizácie je ideálnym prostredím na množenie mikroorganizmov – raz ročne je vhodné klimatizáciu dezinfikovať (buď v servise, alebo doma špeciálnym sprejom, alebo rozriedenou ajatínovou tinktúrou – cca 5% roztok nastriekať do nasávacieho otvoru ventilácie, predtým je nutné odstrániť interiérový – peľový/uhlíkový/HEPA – filter).[/notice]

Doplnené: čitateľ „hrek“ nás upozornil, že v ČR je ajatín na trhu dokonca priamo ako dezinfekčný sprej určený na čistenie klimatizácie