Periodické pohyby končatín – PLMS

Syndróm periodických pohybov končatín v spánku (Periodic limb movements syndrome – PLMS), v minulosti nazývaný aj „myoclonus nocturnus“ či angl. „nocturnal myoclonus“, je stav pri ktorom pacient  v priebehu spánku trpí mimovoľným pohybovaním či krútením dolnými alebo hornými končatinami.

Vo veku nad 60 rokov trpí PLMS až 34% pacientov. Obe pohlavia trpia týmto ochorením približne rovnako často. Vo veku do 30 rokov sa prakticky nevyskytuje. Mnohí pacienti s PLMS majú tiež syndróm nepokojných nôh (restless legs syndrome).

Príčiny PLMS zostávajú nejasné. Vedci sa domnievajú, že ide o poruchu mozgovej činnosti, iní prepokladajú poruchu miechy či periférnych nervov. Taktiež sa usudzuje o príčine na úrovni poruchy prekrvenia končatín. PLMS často trpia pacienti s chorobami obličiek, metabolizmu, reumatoidnou artritídou, obehovými poruchami a taktiež tehotné ženy.

Diagnostika

Základným diagnostickým postupom je monitoring pohybu končatín v spánku. Táto procedúra sa môže realizovať samostatne, alebo ako súčasť polysomnografického vyšetrenia v spánkovom laboratóriu. Na dolné končatiny sa pomocou plastových pásikov alebo suchého zipsu prichytia malé snímače, ktoré zaznamenávajú pohyb dolných končatín. Výsledkom záznamu je krivka, z jej tvaru a výchyliek sa spočíta index pohybu končatín za hodinu (PLMI). Z jeho zhodnotenia po celonočnom zázname je v spojení s cielenou anamnézou možné relatívne jednoznačne určiť diagnózu PLMS.

Kedy navštíviť lekára

Pokiaľ spíte kvalitne, v priebehu noci sa nebudíte a v priebehu dňa nie ste malátni alebo unavení, nie je nutné periodické pohyby končatín liečiť ani sledovať. V prípade, že kvôli pohybom končatín sa častejšie prebúdzate, máte plytký spánok a cez deň ste unavení a nevyspatí, mali by ste vyhľadať lekára. PLMS je často sekundárnou diagnózou pri anémii, cukrovke alebo pri používaní niektorých antidepresív. Dobrá kompenzácia týchto problémov vo veľkej miere pomôže a príznaky PLMS zmiznú.

Ak nie je známa vyvolávajúca príčina, je možné poruchy spánku spôsobené PLMS liečiť hypnotikami, ktoré však nie je vhodné brať dlhodobo. Jednoduché analgetiká môžu niekedy zmierniť množstvo pohybov, ale neriešia samotnú príčinu – periodický pohyb končatín.

V prípade nutnosti medikamentóznej liečby, tj. ak sú príznaky PLMS veľmi výrazné a obťažujú pacienta počas celého spánku, používajú sa lieky určené na terapiu Parkinsonovej choroby. Levodopa (Isicom, Madopar) alebo pramipexol (Mirapexin), vo vhodných dávkach veľmi účinne potláčajú prejavy PLMS a pacientom sa spánok rýchlo upraví. Vitamínové preparáty a minerálne doplnky sa taktiež ukázali ako vhodný doplnok liečby PLMS (najmä keď je príčinou porucha mikrocirkulácie). V klinickej praxi sa taktiež používajú relaxačné techniky a dodržiavanie spánkovej hygieny.