Ako v zdraví prežiť COVID čas….

Aktualizácia bežných doporučení, ako byť FIT aj v „COVID“ časoch by mohla znieť nasledovne:

  • bez ohľadu na okolie, priateľov, kolegov dodržiavať osobné bezpečnostné zásady (kamoš ani kolega za nás na ventilátore nebude ležať!) – prekrytie úst a nosa, obmedzenie styku s druhými osobami v uzavretom prostredí, časté a intenzívne vetranie, dezinfekcia povrchov ako sú mobil, myš, tablet, kuchynská linka, zámok a kľúče vchodových dverí, kľučky a ostatné predmety, ktorých sa neustále dotýkame
  • aj pri maximálnom obmedzení mobility je nutné v domácom prostredí alebo ešte lepšie vonku na čerstvom vzduchu (balkón, terasa sa tiež hodí) denne cvičiť aspoň 30 minút.
  • optimálne je cvičiť 2x denne aspoň 15 minút súvisle.
  • ak nie ste izolovaný doma, minimálnou aktivitou je prechádzka bežnou alebo rýchlejšou chôdzou
  • podstatne prínosnejšia pre zdravie je akákoľvek telesná aktivita denne v dĺžke min. 15 minút než raz za týždeň dve hodiny!
  • ak máte smartfón, za dolnú hranicu minimálneho efektu sa považuje chôdza v dĺžke aspoň 5000 krokov (jednoznačný benefit prináša chôdza viac ako 10 000 krokov).
(c) Greysen Johnson

Prečo:

  • v dôsledku izolácie, karantény, home-office práce došlo k dramatickému zhoršeniu fyzickej výkonnosti väčšiny osôb
  • zhoršenie fyzickej kondície sa prejavuje vo vyššej frekvencii telesných ťažkostí spôsobených nedostatkom pohybu, dlhodobým znížením telesnej záťaže a intoleranciou väčšej fyzickej námahy
  • typickými prejavmi sú bolesti hlavy po fyzickej námahe, bolesti hlavy z krčnej chrbtice pri dlhodbých strnulých polohách a závrativosť spôsobená dlhodobou vynútenou nefyziologickou polohou.
  • už pri 2-hodinovom nepretržitom sedení bez pohybu tela dochádza k zvýšeniu rizika trombózy; preto je nutné robiť bez ohľadu na pracovnú činnosť či odpočinok prestávky na zmenu polohy, natiahnuť sa či urobiť niekoľko jednoduchých cvikov
  • využitie pripomienky z počítača, tabletu alebo smartfónu, prípadne smart-hodiniek

Ak si myslíte, že sa vás tento problém vôbec netýka, skúste si len jeden deň pozrieť, koľko krokov ste urobili podľa mobilu či smart-hodiniek. Alebo ešte lepšie: píšte si do kalendára niekoľko dní všetky aktivity počas dňa. Tento záznam vás riadne ohúri… V prehľadoch mobility užívateľov (z anonymnej pohyblivosti telefónov) v USA sa ukázalo zníženie pohyblivosti v roku 2020 celoročne o 30% a počas zimných mesiacov dokonca o vyše 50%! U nás to nebude oveľa lepšie 🙁

Permanent link to this article: http://www.ineurolog.sk/korona/ako-v-zdravi-prezit-covid-cas

Pridaj komentár

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.