Aktualizácia bežných doporučení, ako udržiavať fitness pri COVID-19 časoch by mohla znieť nasledovne:

  • bez ohľadu na okolie, priateľov, kolegov dodržiavať osobné bezpečnostné zásady (kamoš ani kolega za nás na ventilátore nebude ležať!)
  • dbajte na prekrytie úst a nosa, obmedzenie styku s druhými osobami v uzavretom prostredí,
  • ďalej udržujte časté a intenzívne vetranie,
  • pre obmedzenie nepozorovaného prenosu infekcie pozor na toto: dezinfikujte povrchy ako sú mobil, myš, tablet, kuchynská linka, zámok a kľúče vchodových dverí, kľučky a ostatné predmety, ktorých sa neustále dotýkame
  • aj pri maximálnom obmedzení mobility je nutné v domácom prostredí alebo ešte lepšie vonku na čerstvom vzduchu (balkón, terasa sa tiež hodí) denne cvičiť aspoň 30 minút.
  • ak ste mali dlhšie pasívne obdobie, optimálne je cvičiť 2x denne aspoň 15 minút súvisle.
  • ak nie ste izolovaný doma, minimálnou aktivitou je prechádzka bežnou alebo rýchlejšou chôdzou (aj desať minút je dobrý začiatok)
  • podstatne prínosnejšia pre zdravie je akákoľvek telesná aktivita denne v dĺžke min. 15 minút než raz za týždeň dve hodiny!
  • ak máte smartfón, za dolnú hranicu minimálneho efektu sa považuje chôdza v dĺžke aspoň 5000 krokov (jednoznačný benefit prináša chôdza viac ako 10 000 krokov).
(c) Greysen Johnson

Prečo:

  • v dôsledku izolácie, karantény, home-office práce došlo k dramatickému zhoršeniu fyzickej výkonnosti väčšiny osôb
  • zhoršenie fyzickej kondície sa prejavuje vo vyššej frekvencii telesných ťažkostí spôsobených nedostatkom pohybu, dlhodobým znížením telesnej záťaže a intoleranciou väčšej fyzickej námahy
  • typickými prejavmi sú bolesti hlavy po fyzickej námahe, bolesti hlavy z krčnej chrbtice pri dlhodbých strnulých polohách a závrativosť spôsobená dlhodobou vynútenou nefyziologickou polohou.
  • už pri 2-hodinovom nepretržitom sedení bez pohybu tela dochádza k zvýšeniu rizika trombózy; preto je nutné robiť bez ohľadu na pracovnú činnosť či odpočinok prestávky na zmenu polohy, natiahnuť sa či urobiť niekoľko jednoduchých cvikov
  • využitie pripomienky z počítača, tabletu alebo smartfónu, prípadne smart-hodiniek

Fitness pri Covid-19 časoch nie je len snom…

Napríklad chrbticu môžete precvičiť aj doma na stoličke, pozrite ako… Ak ste radšej na čerstvom vzduchu, doprajte si nordic walking prechádzku.

Tvrdíte, že momentálne je to posledné, na čo myslíte, fitness pri Covid-19 pandémiou ovplyvnených časoch? Ak si myslíte, že sa vás tento problém vôbec netýka, skúste si len jeden deň pozrieť, koľko krokov ste urobili podľa mobilu či smart-hodiniek. Alebo ešte lepšie: píšte si do kalendára niekoľko dní všetky aktivity počas dňa. Tento záznam vás riadne ohúri… V prehľadoch mobility užívateľov (z anonymnej pohyblivosti telefónov) v USA sa ukázalo zníženie pohyblivosti v roku 2020 celoročne o 30% a počas zimných mesiacov dokonca o vyše 50%! U nás to nebude oveľa lepšie 🙁