Neurologický pacient v čase korony

Ako sa má správať neurologický pacient v čase korony, aby zbytočne nezvyšoval riziko pre svoje zdravie? Už to trvá skrátka pridlho… Prvá vlna „korony“ bola malá. Druhá je väčšia. Čo bude v tretej vlne? V médiách rozpráva ktokoľvek s titulom pred menom. Čím viac titulov, tým viac doktor. Pritom akútne ochorenia prebiehajú bez ohľadu na koronu a neurológ v čase korony (podobne ako ktorýkoľvek iný lekár) má stále rovnaké množstvo práce. Mozgové príhody, infarkty, dopravné nehody sa dejú stále. A pacientov je nutné okamžite ošetriť. Len v ťažších podmienkach a väčšom strese. Ako môže pacient pomôcť? Veľmi. Čítajte ďalej….

• Ak ste zdraví a potrebujete len realizovať plánovanú pravidelnú kontrolu, pokojne ju odložte (najlepšie po konzultácii s lekárom telefonicky). Riziko nákazy v zdravotníckom zariadení či pri cestovaní je zbytočne vysoké. Nezabudnite, že neurologický pacient je okrem Covid-19 ohrozený aj inými prenosnými chorobami.
  • Ak máte nový zdravotný problém, skúste maximum informácii a ďalší manažment realizovať telefonicky, emailom alebo videokonferenciou. Pre drvivú väčšinu ťažkostí bude nakoniec potrebné vyšetrenie osobne u lekára, ale lekárovi i sebe ušetríte čas, keď pôjdete hneď na prvýkrát tam, kde vám budu vedieť pomôcť. Ak si nie ste istý, môžete prípadne využiť služby našej poradne.

Čo ak potrebuje neurologický pacient lieky a pomôcky?

• Ak potrebujete len recept na lieky, neurológ v čase korony dokáže predpísať lieky elektronicky. Viete to vybaviť bez návštevy lekára, z domu telefonicky alebo emailom a potom len skočíte do lekárne.
  • Na e-recept je možné predpísať aj zdravotnícke pomôcky! Môžete tak bez návštevy lekára vyriešiť doplnenie plienok či kompenzačných pomôcok.
  • Aj v lekárni alebo výdajni zdravotníckych pomôcok je možné dohodnúť termín alebo konzultovať výdaj liekov telefonicky alebo emailom – ušetríte tak obiehanie viacerých lekární či výdajní.
  • Pri akútnom zhoršení zdravotného stavu (porucha reči, zraku, hybnosti, citlivosti, úrazy, náhle slabosti ale evidentné zmeny stavu vedomia či osobnosti) naopak nečakajte ani hodinu, a okamžite volajte záchranku. Akútne stavy sa často dajú liečiť len bezprostredne po vzniku, počkať 24-hodín môže byť smrteľný omyl.

Myslime na seba, no myslime aj na druhých. Konkrétne neurologický pacient musí veľmi často dodržiavať špeciálny režim – bez ohľadu na okolnosti. Mnohé zdravotné problémy vieme ovplyvniť svojou životosprávou (cukrovka, dna), fyzickou aktivitou (chrbtica, bolesti kĺbov) alebo stresom. Snažme sa správať tak, aby sme pomoc lekára či nemocnice vôbec nepotrebovali. Tak zostane maximum kapacity pre nás či našich blízkych, keď pôjde skutočne do tuhého!