Liečba bolesti „bežnými analgetikami“

Tento príspevok je inšpirovaný viacerými skúsenosťami pacientov i lekárov.  Ich zážitky resp. prežité udalosti majú jedno spoločné: na počiatku bola nie príliš závažná bolesť (hlavy, krčnej chrbtice,  kĺbov, menštruačná bolesť). Nasledovalo relatívne výdatné skrmovanie rôznych bežných analgetík. Spektrum bolo bohaté, nie je jasné, či sa mení podľa reklám v televízii, alebo podľa doporučení lekárov i iných pacientov. Na konci sú bohužiaľ závažné komplikácie charakteru krvácania zo žalúdka či črevného traktu. Liečba bolesti „bežnými analgetikami“ má rýchly efekt a je dobre dostupná. Treba však pamätať i na možné nežiadúce účinky a komplikácie.

(c) Abigail Keenan

Bežné lieky proti bolesti (v angličtine tzv. painkillers) sú poväčšine zo skupiny tzv. nesteroidných antireumatík a antiflogistík. Ich chemické pôsobenie je relatívne zložité, dôležité sú ich komplexné účinky. Pôsobia totiž nielen proti bolesti, ale tlmia i zápal a znižujú teplotu. Patria medzi najužívanejšie lieky v celej ľudskej populácii a napr. každý deň zje ľudstvo asi 40 miliónov tabliet aspirínu (Anopyrin, kyselina acetylsalicylová). Bohužiaľ až u 5% užívateľov sa niekedy v priebehu užívania lieku objavilo krvácanie zo žalúdočno-črevného traktu (ktoré sa najčastejšie prejaví bolesťami brucha alebo krvácaním v stolici).

žalúdočný vred (záber z endoskopu)

(Aby sme nehrali len na jednu stranu – veľmi podobne je na tom druhý liek z tejto skupiny, paracetamol/Paralen/Nurofen/Panadol… ktorý má z bežne užívaných medikamentov relatívne najhoršie vedľajšie účinky – zlyhanie pečene).

Aby ste z bežných analgetík vyťažili maximum a vyhli sa komplikáciám, stačí mať na pamäti pár skutočností.

• ak máte bolesti dlhodobo (a nejedná sa o špeciálne prípady ako reumatoidná artritída apod.), nie sú pre vás bežné analgetiká vhodné; je nutné pátrať po príčine bolesti a riešiť pôvodcu
  • bežné analgetiká boli vymyslené na krátkodobé používanie a nízke dávky (uvedomte si, že i tzv. malá dávka kyseliny acetylsalicylovej – 4-5x nižšia než dávka proti bolesti, ktorá sa používa ako prevencia infarktov a mozgových príhod spôsobuje pri dlhodobom používaní u mnohých pacientov krvácanie do žalúdka)
  • ak máte po požití bežných analgetík nepríjemné pocity v žalúdku, ak sú tieto ťažkosti častejšie alebo ak sa objavili náhle po zahájení liečby, prerušte ju bezodkladne a poraďte sa o ťažkostiach s lekárom
  • nebezpečná kombinácia vzniká z kofeínu a bežných analgetík – obe narúšajú sliznicu žalúdka a tak sa príjemná kávička s nevinným aspirínom môže ľahko zmeniť na závažný zdravotný problém