Mikrospánok za volantom zabíja potichu, no dôkladne!
Porucha dýchania v spánku môže pripraviť o život vás, vašich blízkych a taktiež množstvo ďalších vodičov a spolujazdcov. K nepríjemným prejavom poruchy dýchania v spánku totiž patrí i mikrospánok za volantom… a ten sa môže prejaviť v najnevhodnejšom čase – keď budete sedieť za volantom auta vo vysokej rýchlosti a nebudete o tom vôbec vedieť!
Vedci z lekárskej fakulty v japonskom Tokiu publikovali nedávno výsledky 5-ročného výskumu u vodičov, pričom sa zamerali na mikrospánok – sledovali súvislosť medzi poruchami dýchania v spánku (obštrukčné spánkové apnoe, ktoré sa prejavuje najmä zvýšenou dennou ospalosťou, nekvalitným spánkom a chrápaním s apnoickými pauzami) a počtom dopravných nehôd. Zistili, že pacienti s obštrukčným spánkovým apnoe majú na svedomí vyšší počet dopravných nehôd a taktiež to, že po nasadení liečby sa počet dopravných nehôd znížil. Jedná sa o prvý systematický výskum medzi vodičmi v celom Japonsku.
Vysoký počet (Vyše 1200 zúčastnených – polovica pacientov v priemernom veku 46 rokov a zvyšok zdraví vekovo porovnateľní dobrovoľníci ako kontrola) zúčastnených a dĺžka sledovania je dôkazom serióznosti celého výskumu. V Európe bolo realizovaných niekoľko obdobných štúdii s porovnateľnými výsledkami, no vždy len na nižšom počte pacientov.
Do štúdie boli zaradení pacienti s diagnostikovanou poruchou dýchania v spánku charakteru obštrukčného spánkového apnoe (OSA). Viac o tejto diagnóze (a taktiež o súvislosti so srdcovo-cievnymi ochoreniami) si môžete prečítať nižšie.
Bolo jednoznačne preukázané, že pacienti s OSA (zistené nočným monitoringom – polysomnografiou, klinickým vyšetrením a dotazníkovým vyšetrením) mali vyššie riziko dopravných nehôd resp. spôsobili dopravnú nehodu, napriek tomu že sa u nich v čase nehody neprejavovali žiadne iné príznaky obštrukčného spánkového apnoe. Ako príčina nehôd bol stanovený mikrospánok.
![](https://www.ineurolog.sk/wp-content/uploads/michael-jin-mCj7atG0nEc-unsplash-400x600.jpg)
Dopravné nehody sa šoférom stávali napriek tomu, že pacienti si subjektívne vôbec neuvedomovali ospalosť, únavu alebo pomalšie reakcie na okolie. Po nasadení pretlakovej liečby (CPAP) došlo jednak k zmierneniu príznakov OSA, no najmä sa významne znížil počet nehôd.
Zo štatistík dopravných nehôd a ich hrozivých následkov jednoznačne vyplýva: nečakajte kým vás zastihne mikrospánok a spôsobíte dopravnú nehodu. Pri ťažkostiach s únavou za volantom alebo po prežití mikrospánku sa obráťte na svojho lekára alebo navštívte spánkové laboratórium… zachránite možno život sebe, priateľom a iným účastníkom cestnej premávky!
Zdroj: Tohoku Journal of Experimental Medicine (Tokyo Medical University)